Objectius
L’ensenyament de l’educació física en aquesta
etapa té com a objectiu el desenvolupament de les capacitats següents:
1. Conèixer
i valorar el propi cos i l’activitat física com a mitjà d’exploració i gaudi de
les seves possibilitats motrius, de relació amb els altres i com a recurs per
organitzar el temps lliure.
2. Apreciar
l’activitat física per al benestar, manifestant una actitud responsable cap a
un mateix i cap a les altres persones i reconeixent els efectes de l’exercici
físic, de la higiene, de l’alimentació i dels hàbits de postura sobre la salut.
3. Utilitzar
les seves capacitats físiques, habilitats motrius i el seu coneixement de
l’estructura i del funcionament del cos per adaptar el moviment a les
circumstàncies i condicions de cada situació.
4. Adquirir,
elegir i aplicar principis i regles per resoldre problemes motors i actuar de
manera eficaç i autònoma, desenvolupant la iniciativa individual i l’hàbit de
treball en equip en la pràctica d’activitats físiques, esportives i
artísticoexpressives.
5. Realitzar
de forma autònoma activitats físicoesportives que exigeixin esforç, habilitat o
destresa, posant l’èmfasi en l’esforç per a l’autosuperació.
6. Regular
i dosificar l’esforç, arribant a un nivell d’autoexigència d’acord amb les
seves possibilitats i la naturalesa de la tasca.
7. Desenvolupar
actituds de tolerància i respecte i acceptar les possibilitats i les
limitacions dels altres i d’un mateix.
8. Utilitzar
els recursos expressius del cos i del moviment, de forma estètica, creativa i
autònoma, comunicant sensacions, emocions i idees.
9. Participar
en activitats físiques compartint projectes, establint relacions de cooperació
per assolir objectius comuns, resolent, mitjançant el diàleg, els conflictes
que puguin sorgir i evitant discriminacions per qüestions personals, de gènere,
socials i culturals.
10. Respectar i acceptar les normes del joc.
11. Conèixer i valorar la diversitat
d’activitats físiques, lúdiques i esportives com a elements culturals, mostrant
una actitud crítica tant des de la perspectiva de participant com d’espectador.
12. Realitzar activitats en el medi natural de
forma creativa i responsable, reconeixent el valor del medi natural i la
importància de contribuir-ne a la protecció i millora.
13.Utilitzar recursos de recerca i
d’intercanvi d’informació relacionada amb l’àrea (lectura, tecnologies de la
informació i la comunicació, mitjans audiovisuals, etc.).
14. Valorar i practicar jocs tradicionals de
les Illes Balears, com a elements de la història i dels costums.
Primer cicle
Continguts
Bloc 1. El cos: imatge i percepció
-
Percepció, identificació i representació
del propi cos.
-
Identificació de les parts del cos i la
seva relació amb el moviment.
-
Coordinació dinàmica general i segmentària.
-
Experimentació, exploració i discriminació
de diverses possibilitats sensorials (vista, oïda, tacte).
-
Presa de consciència del propi cos en
relació amb la tensió, la relaxació i la respiració.
-
Experimentació de postures corporals
diferents.
-
Afirmació de la lateralitat.
- Experimentació de situacions d’equilibri i
desequilibri estàtic i dinàmic: sense objectes, sobre objectes estables,
portant un objecte en situacions simples.
-
Percepció i expressió de relacions
espacials i temporals (velocitat, trajectòries, intercepció, control del ritme
d’execució de les tasques motrius).
-
Apreciació de dimensions espacials i
temporals.
- Acceptació i valoració de la pròpia
realitat corporal augmentant la confiança en les seves possibilitats, autonomia
i autoestima.
Bloc 2. Habilitats motrius
-
Experimentació de diferents formes
d’execució i control de les habilitats motrius bàsiques.
-
Pràctica de la marxa, cursa, salts i girs
d’una forma natural.
- Resolució de problemes motors senzills en
el maneig d’objectes i en la manipulació d’instruments habituals en la vida
quotidiana i en les activitats d’aprenentatge escolar.
-
Desenvolupament i control de la motricitat
fina i la coordinació.
- Disposició favorable a participar en
activitats diverses acceptant l’existència de diferències en el nivell
d’habilitat.
-
Adquisició d’autonomia i
confiança en les pròpies habilitats motrius en situacions habituals.
Bloc 3. Activitats físiques artístiques i expressives
- Descobriment, exploració i experimentació
de les possibilitats expressives del cos i del moviment.
-
Sincronització del moviment amb pulsacions
i estructures rítmiques senzilles.
- Exteriorització d’emocions i de sentiments
mitjançant el cos, el gest i el moviment, amb desinhibició.
-
Imitació de personatges, objectes i
situacions.
- Valoració i utilització de la dramatització
com a mitjà per desenvolupar l’expressió corporal i l’expressió no verbal.
-
Gaudi mitjançant l’expressió a través del
propi cos.
-
Valoració dels recursos expressius i
comunicatius del cos, propis i dels companys.
-
Exploració i reconeixement de les
possibilitats expressives amb objectes i materials.
-
Experimentació de tasques lúdiques i motrius
amb base musical.
- Participació i respecte davant situacions
que suposin comunicació corporal. Reconeixement de les diferències en la manera
d’expressar-se.
Bloc 4. Activitat física
i salut
-
Preparació i realització
d’alguna activitat fora del recinte escolar, aprenent a conèixer, valorar,
gaudir i respectar el medi natural.
- Adquisició d’hàbits bàsics d’higiene
corporal, alimentaris i de postura relacionats amb l’activitat física.
-
Relació de l’activitat física amb el
benestar i el gust per a la cura del cos.
-
Orientació de la mobilitat corporal cap a
la salut.
- Respecte per les normes d’ús de materials i
espais en la pràctica d’activitat física establint mesures bàsiques de
seguretat i prevenció d’accidents.
-
Valoració de l’esforç, per aconseguir una
major autoestima i autonomia.
Bloc 5. Jocs i activitats esportives
-
Reconeixement del joc com a activitat
comuna a totes les cultures.
-
Realització de jocs lliures i organitzats
en què s’hagin d’emprar les habilitats bàsiques.
-
Descobriment de la cooperació i l’oposició
amb relació a les regles de joc.
-
Acceptació de diferents rols al joc.
-
Reconeixement, valoració i acceptació vers
les persones que participen en el joc.
-
Actitud de col·laboració, tolerància i no
discriminació durant els jocs i activitats esportives.
-
Resolució de conflictes de forma pacífica
en la realització dels jocs i activitats esportives.
-
Comprensió i compliment de les normes de
joc.
-
Confiança en les pròpies possibilitats i
esforç personal en els jocs.
- Valoració del joc com a desenvolupament de
l’activitat física, com a mitjà de gaudi, de relació amb els altres i d’ús del
temps lliure.
-
Coneixement i gaudi dels jocs tradicionals
de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears com a element per conèixer els
nostres costums i història.
-
Comprensió d’informació senzilla sobre
jocs, tradicionals o actuals, instruccions... en petits textos o a través dels
mitjans audiovisuals i les tecnologies de la informació i la comunicació.
Criteris d’avaluació
1. Reaccionar
corporalment davant estímuls visuals, auditius i tàctils, donant respostes
motrius que s’adaptin a les característiques dels estímuls esmentats.
Aquest criteri avalua la
capacitat de resposta per reaccionar a estímuls que poden condicionar l’acció
motriu. Es comprovarà que sàpiguen explorar l’entorn a través dels sentits:
reconèixer objectes i textures habituals amb el tacte, descobrir i identificar
la procedència de sons quotidians, seguir i interpretar les trajectòries
d’objectes i mòbils... També s’avaluarà la capacitat de recordar experiències auditives
i visuals quan ha desaparegut l’estímul, és a dir, la memòria auditiva i
visual.
2. Desplaçar-se,
girar i saltar de manera diversa, variant punts de suport, amplituds i
freqüències, amb coordinació i bona orientació a l’espai.
Aquest
criteri avalua la capacitat de desplaçar-se i de saltar de formes diferents i
orientant-se en espais d’un entorn pròxim. Es tindrà en compte la
disponibilitat de l’alumnat d’explorar les seves possibilitats amb la variació
de les posicions corporals i la direcció i sentit dels desplaçaments. Es posarà
especial atenció a la capacitat d’adaptar els desplaçaments i salts a les
condicions dels jocs i a altres situacions motrius.
3. Realitzar
llançaments, recepcions i altres habilitats que impliquin maneig d’objectes,
amb coordinació dels segments corporals i situant el cos de forma apropiada.
En les habilitats que impliquen maneig
d’objectes és important comprovar la coordinació en el gest i la utilització
que se’n fa en les situacions de joc. També és important observar que el cos es
col·loqui i s’orienti de forma apropiada per facilitar el gest. No cal
considerar els aspectes relatius a la força i la precisió.
4. Equilibrar
el cos adoptant diferents postures, amb control de la tensió, la relaxació i la
respiració.
En aquest cicle l’alumnat ha d’aconseguir un cert control del
to muscular i ha de poder aplicar les tensions necessàries en els diferents
segments corporals per equilibrar-se. Les postures hauran de diversificar-se,
cosa que permetrà comprovar la reacció davant els diferents estímuls que
condicionen l’equilibri. En l’avaluació no s’ha de cercar la imitació de
models, sinó la iniciativa de l’alumnat d’adoptar postures diferents.
5. Participar
i gaudir de jocs ajustant la seva actuació, tant referent a aspectes motors com
a aspectes de relació amb els companys.
Bàsicament s’ha de tenir en compte la participació activa en el
joc pel que fa als desplaçaments, els canvis de direcció, l’orientació en
l’espai, la discriminació d’estímuls, etc. Sobretot, s’observaran aquells
aspectes que permeten la construcció de bones relacions amb companys i
companyes, com poden ser el respecte per les normes i l’acceptació de diferents
rols, així com l’absència de discriminacions de qualsevol tipus entre les
persones participants.
6. Reproduir
corporalment o amb instruments una estructura rítmica.
Es tracta de comprovar si els alumnes són capaços de reproduir una
estructura rítmica senzilla. La reproducció pot fer-se mitjançant el moviment
corporal (desplaçaments, salts, palmes, cops, balanceigs, girs) o amb
instruments de percussió.
7. Simbolitzar
personatges i situacions mitjançant el cos i el moviment amb desinhibició i
facilitat en l’activitat.
S’ha
de valorar que siguin capaços d’experimentar amb el propi cos i prendre
consciència de les seves possibilitats expressives a través del gest i el
moviment. Es valorarà, també, la iniciativa, l’aportació espontània i l’esforç
per trobar noves formes expressives que s’allunyin de situacions
estereotipades. Així mateix, es tindrà en compte l’esforç personal per
implicar-se en les propostes i sentir-se “dins el personatge”, i acceptar el
paper que toqui representar sense prejudicis de cap índole.
8. Millorar,
de manera global, les capacitats físiques bàsiques.
Es tracta de valorar el desenvolupament global de les
capacitats bàsiques relacionades amb el moviment, d’acord amb l’edat. Es
valorarà també l’esforç i la voluntat de millora dels alumnes en les activitats
que, de manera lúdica, contribueixen al seu desenvolupament físic general.
9. Mostrar
interès per complir les normes referents a la cura del cos amb relació a la
higiene i a la consciència del risc en l’activitat física.
Amb aquest criteri es pretén avaluar la predisposició per la
incorporació a la vida quotidiana d’hàbits relacionats amb la salut i el
benestar. Es vol constatar si són conscients de la importància d’alimentar-se
correctament abans de l’exercici físic, de mantenir una correcta higiene del
cos, d’utilitzar roba i calçat adequats a l’activitat, etc., i si manifesten un
cert grau d’autonomia. És necessari també que identifiquin i tinguin presents
els riscos individuals i col·lectius que van associats a determinades
activitats físiques, i que adoptin actituds elementals per prevenir-los.
Segon cicle
Continguts
Bloc 1. El cos: imatge i percepció
-
Exploració de les capacitats perceptives i
la seva relació amb el moviment.
-
Descobriment dels elements
orgànicofuncionals relacionats amb el moviment.
-
Percepció i interiorització de la
independència i la relació existent entre els segments corporals.
-
Realització de tasques que impliquen
coordinació dinàmica general i segmentària.
-
Conscienciació i control del cos amb
relació a la tensió, la relaxació i la respiració.
-
Representació del propi cos i del dels
altres.
-
Adequació de la postura a les necessitats
expressives i motrius.
-
Consolidació de la lateralitat i la seva
projecció a l’espai.
-
Experimentació de situacions d’equilibri i
desequilibri estàtic i dinàmic: sense objectes, portant objectes, sobre
objectes estables.
-
Organització espaciotemporal que incideix
en l’orientació espacial amb relació a un mateix, als altres i als objectes.
-
Valoració i acceptació de la pròpia
realitat corporal i dels altres, augmentant la confiança en les seves
possibilitats, l’autonomia i l’autoestima.
Bloc 2. Habilitats
motrius
-
Formes i possibilitats del moviment.
Ajustament i consolidació dels elements fonamentals en l’execució de les
habilitats motrius bàsiques.
-
Utilització eficaç de les habilitats
bàsiques en medis i situacions estables i conegudes.
-
Augment del control motor i domini corporal
incidint en els mecanismes d’execució.
-
Millora de les qualitats físiques bàsiques
de manera genèrica i orientada a l’execució motriu.
-
Destresa en el maneig d’objectes i en la
manipulació d’instruments habituals a la vida quotidiana i dels propis de
l’àrea.
-
Increment de la qualitat d’execució de la
marxa, cursa, salt i gir com a elements fonamentals per a un bon
desenvolupament.
-
Interès per millorar la competència motriu.
-
Disposició favorable a participar en activitats
diverses, acceptant les diferències individuals del nivell d’habilitat i
valorant l’esforç personal.
Bloc 3. Activitats físiques artístiques i expressives
-
Utilització del cos i el moviment com a
instruments d’expressió i comunicació.
-
Exploració i
experimentació de les possibilitats i els recursos expressius del propi cos,
tenint en compte les seves parts, els sentits, el ritme i l’espai.
-
Millora de l’espontaneïtat i de la
creativitat en el moviment expressiu.
-
Adequació del moviment a estructures espaciotemporals
i execució de balls i coreografies simples.
-
Expressió d’emocions i sentiments per mitjà
del cos, el gest i el moviment.
-
Recreació de personatges reals i ficticis i
els seus contextos dramàtics.
-
Utilització dels objectes i materials i les
seves possibilitats en l’expressió.
-
Gaudi mitjançant l’expressió i la
comunicació a través del propi cos.
-
Valoració dels recursos expressius i
comunicatius del cos, propis i dels companys.
-
Experimentació de tasques lúdicomotrius amb
base musical.
-
Participació i respecte davant situacions
que suposin comunicació corporal, valorant les diferències en la manera
d’expressar-se.
Bloc 4. Activitat
física i salut
-
Preparació i realització
d’alguna activitat fora del recinte escolar, coneixent, valorant, gaudint i respectant
el medi natural.
-
Adquisició d’hàbits de postura i
alimentaris saludables relacionats amb l’activitat física i el treball
intel·lectual que es realitza diàriament a l’aula, al costat de la consolidació
d’hàbits d’higiene corporal.
-
Relació de l’activitat física amb la salut
i el benestar, reconeixent els beneficis de l’activitat física en la salut.
-
Millora de forma genèrica de la condició
física orientada a la salut, incrementant globalment les capacitats físiques
bàsiques d’acord amb el moment de desenvolupament motriu.
-
Actitud favorable cap a l’activitat física
en relació amb la salut.
-
Adopció de mesures de seguretat en la
pròpia pràctica de l’activitat física, com l’escalfament, la dosificació de
l’esforç i la relaxació.
-
Reconeixement i valoració de les mesures
bàsiques de seguretat i de prevenció d’accidents en la pràctica de l’activitat
física en relació amb l’entorn.
-
Ús correcte i respectuós d’instal·lacions,
espais i materials.
-
Valoració de l’esforç per aconseguir una
major autoestima i autonomia.
Bloc
5. Jocs i activitats esportives
-
Reconeixement del joc i de l’esport com a
elements de la realitat social.
-
Participació en jocs i iniciació a la
pràctica d’activitats esportives.
-
Aplicació de les habilitats bàsiques en les
situacions de joc.
-
Descobriment de les estratègies bàsiques de
joc relacionades amb la cooperació, l’oposició i la cooperació/oposició.
-
Respecte, tolerància i col·laboració amb
les persones que participen en el joc i rebuig envers els comportaments
antisocials.
-
Comprensió, acceptació i compliment de les
normes de joc i actitud responsable en relació a les estratègies establertes.
-
Acceptació, dins de l’equip, del paper que
li correspon com a jugador i de la necessitat d’intercanvi de papers perquè
tots experimentin diferents responsabilitats.
-
Valoració del joc com a mitjà de plaer i de
relació, i valoració de l’ús del temps de lleure i de l’esforç als jocs i a les
activitats esportives.
-
Participació en jocs i esports tradicionals
de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-
Comprensió d’informació sobre jocs,
tradicionals o actuals, instruccions, esports, etc., en textos escrits o a
través dels mitjans audiovisuals i de les tecnologies de la informació i la
comunicació.
Criteris
d’avaluació
1. Desplaçar-se
i saltar, combinant ambdues habilitats de forma coordinada i equilibrada,
adaptant els moviments corporals a diferents canvis de les condicions de
l’activitat.
Aquest
criteri avalua la millora qualitativa de la capacitat de desplaçar-se i saltar
de diferents maneres i amb velocitats variables, amb canvis de direcció i
sentit i franquejant petits obstacles. S’observarà la capacitat de
reequilibrar-se en combinar diferents tipus de desplaçaments o salts. Es posarà
especial esment a la capacitat per resoldre problemes motors i per orientar-se
en l’espai a fi d’adaptar els desplaçaments i salts a noves condicions.
2. Llançar,
passar i rebre pilotes o altres mòbils sense perdre’n el control i adequant els
moviments a les trajectòries.
Aquest
criteri vol avaluar la coordinació en les habilitats que impliquin maneig
d’objectes i la utilització que en fa en les situacions de joc. Es tindrà en
compte l’adequació de les trajectòries de les passades, llançaments,
conduccions i impactes. S’observarà l’orientació del cos a les recepcions i parades.
No s’inclouen aspectes relatius a la força.
3. Girar
sobre l’eix longitudinal i transversal, diversificant les posicions
segmentàries i millorant les respostes motrius en les pràctiques corporals que
ho requereixin.
Es
tracta de comprovar la capacitat que tenen d’utilitzar els girs en les
activitats quotidianes. Els girs sobre l’eix longitudinal podran estar
associats amb desplaçaments i salts, canvis de direcció i sentit. En
l’avaluació no s’ha de cercar la imitació de
models predeterminats, sinó l’ús que es fa dels girs per aconseguir millors
respostes motrius, evitant en tot moment el risc.
4. Actuar
de forma coordinada i cooperativa per resoldre reptes o per oposar-se a un o
diversos adversaris en un joc col·lectiu.
Aquest
criteri pretén avaluar si són capaços d’interaccionar adequadament en
situacions de joc i de realitzar accions d’ajuda entre els membres d’un mateix
equip. També s’ha d’observar si, en situacions d’oposició, els jugadors ocupen
posicions al terreny que facilitin el joc, com per exemple ocupar espais
lliures o orientar-se en la direcció de joc.
5. Participar
del joc i les activitats esportives amb coneixement de les normes i mostrant
una actitud d’acceptació vers els altres.
La
plena participació en el joc ve condicionada per un conjunt d’habilitats
motrius i socials. D’una banda, s’observarà el grau d’eficàcia motriu i la
capacitat d’esforçar-se i aprofitar la condició física per implicar-se
plenament en el joc. Per una altra, s’atendran les habilitats socials
(respectar les normes, tenir en compte les altres persones, evitar
discriminacions i actituds de rivalitat fonamentades en estereotips i
prejudicis, etc.) que afavoreixen les bones relacions entre els participants.
6. Proposar
estructures rítmiques senzilles i reproduir-les corporalment o amb instruments.
Amb
aquest criteri es vol avaluar si els alumnes són capaços d’inventar i reproduir
una estructura rítmica senzilla, bé per la combinació d’elements d’estructures
que ja coneix, bé per l’aportació d’elements nous. La reproducció pot fer-se
mitjançant el moviment corporal (desplaçaments, salts, picar de mans, cops,
balanceigs, girs) o amb instruments de percussió.
7. Utilitzar
els recursos expressius del cos i implicar-se en el grup per a la comunicació
d’idees, sentiments i representació de personatges i històries, reals o
imaginàries.
S’ha
de valorar la implicació de l’alumnat en el seu grup ja que aquest aspecte és
important en la producció de petites seqüències expressives. Amb aquest criteri
es valorarà la predisposició al diàleg i la
responsabilitat en l’organització i la preparació de la proposta
creativa. En la posada en escena, s’observarà la producció de gestos
significatius i també la capacitat per fer atenció a l’expressió dels altres,
rebre el missatge i seguir l’acció respectant el fil argumental.
8. Mantenir
conductes actives d’acord amb el valor de l’exercici físic per a la salut,
mostrant interès en la cura del cos.
Aquest
criteri pretén avaluar si l’alumnat va prenent consciència dels efectes
saludables de l’activitat física, la cura del cos i les actituds que permeten
evitar els riscs innecessaris en la pràctica de jocs i activitats. A més,
pretén valorar si es van desenvolupant les capacitats físiques, a partir de
successives observacions que permetin comparar els resultats i observar els
progressos, sense perdre de vista que la intenció va encaminada a mantenir una
bona condició física amb relació a la salut.
Tercer
cicle
Continguts
Bloc 1. El cos: imatge i percepció
-
Utilització, representació, interiorització
i organització del propi cos: estructuració de l’esquema corporal.
-
Elements orgànicofuncionals relacionats amb
el moviment.
-
Realització de tasques que suposen una
correcta coordinació dinàmica general i segmentària.
-
Consciència i control del cos en repòs i en
moviment.
-
Aplicació del control tònic i de la
respiració al control motor.
-
Adequació de la postura a les necessitats
expressives i motrius de forma econòmica i equilibrada.
-
Utilització adequada de la discriminació
selectiva d’estímuls i de l’anticipació perceptiva.
-
Execució de moviments de certa dificultat
amb els segments corporals no dominants.
-
Assoliment d’equilibri estàtic i dinàmic en
situacions complexes.
-
Percepció i estructuració espaciotemporal
en accions i situacions motrius complexes.
-
Valoració i acceptació de la pròpia
realitat corporal i la dels altres, mostrant una actitud crítica vers el model
d’estètica corporal socialment vigent.
Bloc
2. Habilitats motrius
-
Adaptació de l’execució de les habilitats
motrius a contextos de pràctica de complexitat creixent, amb eficiència i
creativitat.
-
Domini motor i corporal des d’un
plantejament previ a l’acció mitjançant els mecanismes de decisió i control.
-
Condicionament físic orientat a la millora
de l’execució amb autonomia i confiança en les habilitats motrius.
-
Valoració del treball ben executat des del
punt de vista motor.
-
Manipulació correcta i destresa en el
maneig d’objectes propis de l’entorn escolar i extraescolar.
-
Autonomia i confiança en les pròpies
habilitats motrius en situacions noves o entorns desconeguts.
-
Adquisició d’una major confiança i
independència motriu.
-
Disposició favorable a participar en
activitats individuals i en grups diversos, tot acceptant l’existència de
diferències en el nivell d’habilitat.
Bloc 3. Activitats físiques artístiques i expressives
-
El cos i el moviment. Exploració i
consciència de les possibilitats i els recursos del llenguatge corporal,
mostrant espontaneïtat i creativitat.
-
Millora de l’espontaneïtat i de la
creativitat en el moviment expressiu.
-
Composició de moviments a partir d’estímuls
rítmics i musicals. Elaboració de balls i coreografies simples.
-
Exploració i experimentació de les
possibilitats i els recursos expressius del propi cos mitjançant la dansa, la
mímica i la dramatització.
-
Expressió i comunicació de sentiments i
emocions individuals i compartides a través del cos, el gest i el moviment.
-
Representacions i improvisacions
artístiques amb el llenguatge corporal i amb l’ajuda d’objectes i materials.
-
Valoració dels usos expressius i comunicatius
del cos, propis i dels companys.
-
Valoració de la iniciativa individual.
-
Participació i respecte davant de
situacions que suposin comunicació corporal.
-
Desenvolupament de la capacitat de
cooperació i treball en grup.
Bloc 4. Activitat física i salut
-
Millora de la condició física orientada a
la salut incrementant globalment les capacitats físiques bàsiques d’acord amb
el moment de desenvolupament motriu.
-
Adquisició d’hàbits de postura i
alimentaris saludables i autonomia en la higiene corporal.
-
Reconeixement dels efectes beneficiosos de
l’activitat física en la salut i identificació de les pràctiques poc
saludables.
-
Aplicació de mesures de prevenció de
lesions en l’activitat física com l’escalfament, la dosificació de l’esforç i
la presa de consciència de la necessitat de la recuperació i la relaxació.
-
Reconeixement i valoració de les mesures de
seguretat i de prevenció d’accidents en la pràctica de l’activitat física en
relació amb l’entorn.
-
Ús correcte i respectuós de materials i
espais.
-
Valoració de
l’esforç per aconseguir una major autoestima i autonomia.
- Autonomia en els hàbits d’higiene corporal i de postura.
-
Valoració de l’activitat física per al
manteniment i la millora de la salut i com a alternativa als hàbits nocius per
a la salut.
-
Valoració, gaudi i respecte conscient pel
medi ambient mitjançant la realització d’activitats en el medi natural.
Bloc
5. Jocs i activitats esportives
-
Reconeixement del joc i l’esport com a
fenòmens socials i culturals.
-
Iniciació a l’esport adaptat a l’espai, al
temps i als recursos.
-
Tipus de jocs i activitats esportives.
Realització de diverses modalitats de jocs i d’activitats esportives de
dificultat creixent.
-
Ús adequat de les habilitats i les
estratègies bàsiques de joc relacionades amb la cooperació, l’oposició i la
cooperació/oposició.
-
Acceptació i respecte cap a les normes,
regles, estratègies i persones que participen en el joc.
-
Elaboració i compliment d’un codi de joc
net.
-
Valoració de l’esforç personal i col·lectiu
en els diferents tipus de jocs i activitats esportives al marge de preferències
i prejudicis.
-
Organització, participació i apreciació del
joc i les activitats recreatives o esportives com mitjà de gaudi, de relació i
de l’ús satisfactori del temps de lleure.
-
Acceptació del paper que correspongui
exercir com a jugador dins de l’equip, independentment de la seva capacitat
motriu.
-
Identificació dels valors fonamentals del
joc: l’esforç personal, la relació amb els altres i l’acceptació del resultat.
-
Ús de les tecnologies de la informació i la
comunicació com a mitjà per recollir informació, elaborar documents i fomentar
un esperit crític en relació amb l’àrea.
-
Recerca, comprensió i selecció d’informació
sobre esports, regles de jocs i altres temes relacionats amb l’àrea en textos
escrits o en suport audiovisual.
Criteris d’avaluació
1. Adaptar
els desplaçaments i salts en diferents tipus d’entorns que puguin ser
desconeguts i presentin cert grau d’incertesa.
Aquest
criteri avalua la capacitat de l’alumnat de resoldre problemes motors en
adaptar les habilitats a noves condicions de l’entorn cada vegada més
complexes. Igualment, s’avaluarà la capacitat d’orientar-se en l’espai prenent
punts de referència, interpretant mapes senzills per a desplaçar-se d’un lloc a
l’altre, escollint un camí adequat.
2. Llançar,
passar i rebre pilotes o altres mòbils, sense perdre el control d’aquests en
els jocs i activitats motrius que ho requereixin, amb una adaptació correcta a
la situació, al terreny de joc, a les distàncies i a les trajectòries.
S’ha
de comprovar que els alumnes assoleixen un domini en el maneig d’objectes, però
sobretot la seva utilització en situacions de joc, és a dir, tenint en compte
els companys d’equip i els oponents. Per això, és important observar
l’orientació del cos en funció de la direcció del mòbil. S’haurà de tenir en
compte també la capacitat d’anticipació a trajectòries i velocitats.
3. Actuar
de forma coordinada i cooperativa per resoldre reptes o per oposar-se a un o
diversos adversaris en un joc col·lectiu, ja sigui com a atacant o com a
defensor.
Aquest
criteri avaluarà les interaccions en situacions de joc. Es tracta d’observar
les accions d’ajuda i de col·laboració entre els membres d’un mateix equip.
S’observaran també accions d’oposició com la intercepció del mòbil o dificultar
l’avenç de l’oponent. També s’ha d’observar si els jugadors ocupen posicions al
terreny de joc que facilitin les accions de cooperació i d’oposició.
4. Identificar, com a valors fonamentals dels jocs i de la
pràctica d’activitats esportives, l’esforç personal i les relacions que
s’estableixen amb el grup i actuar d’acord amb aquests valors.
Amb aquest criteri es pretén comprovar si l’alumnat situa
el treball en equip, la satisfacció pel propi esforç, el joc net i les
relacions personals que s’estableixen mitjançant la pràctica de jocs i
d’activitats esportives, al marge dels resultats de la pròpia activitat
(guanyar o perdre) i si juga tant amb nins com amb nines de manera integradora.
5. Opinar
coherentment i críticament amb relació a les situacions conflictives sorgides
en la pràctica de l’activitat física i l’esport.
L’objecte
d’avaluació d’aquest criteri és la reflexió sobre el treball realitzat, les
situacions sorgides i qüestions d’actualitat relacionades amb el cos, l’esport
i les seves manifestacions culturals. Es tindran en compte capacitats
relacionades amb la construcció i l’expressió de les opinions, els hàbits per a
un bon funcionament del debat i les que permeten tenir un criteri propi, però
alhora, entendre el punt de vista de les altres persones.
6. Mostrar
conductes actives per incrementar globalment la condició física, adaptant la
seva actuació al coneixement de les pròpies possibilitats i limitacions
corporals i de moviment.
S’observarà
l’interès per mantenir conductes actives que condueixi l’alumnat a la millora
de la seva condició física. Simultàniament, s’observarà si l’alumnat ha
desenvolupat les capacitats físiques d’acord amb el moment de desenvolupament
motor. Per a això serà necessari realitzar observacions successives
comparant els resultats i observant els progressos. Així mateix, es
tindrà en compte la capacitat per dosificar l’esforç i adaptar l’exercici a les
pròpies possibilitats i limitacions.
7. Construir
composicions en grups en interacció amb els companys, emprant els recursos
expressius del cos i partint d’estímuls musicals, plàstics o verbals.
Aquest
criteri pretén valorar la capacitat per treballar en grup, compartint
objectius, en l’elaboració d’un petit espectacle. D’altra banda, s’observarà la
capacitat individual i col·lectiva per comunicar de forma comprensible
sensacions, missatges, etc., a partir del gest i el moviment, i la capacitat de
transmetre els elements expressius amb suficient serenitat, desinhibició i
estil propi.
8. Identificar algunes de les relacions que s’estableixen
entre la pràctica correcta i habitual de l’exercici físic i la millora de la
salut i actuar-hi d’acord.
Cal
comprovar si l’alumnat estableix relacions coherents entre els aspectes
conceptuals i les actituds relacionats amb l’adquisició d’hàbits saludables. Es
tindrà en compte la predisposició a realitzar exercici físic, evitant el
sedentarisme; a mantenir actituds correctes, a alimentar-se de manera
equilibrada, a hidratar-se correctament, a mostrar la responsabilitat i la
precaució necessàries en la realització d’activitats físiques, evitant riscos.
9. Participar activament en les activitats de l’àrea,
acceptant i complint les normes establertes.
El nivell de participació ha de ser un dels elements
fonamentals per a valorar el grau d’implicació dels alumnes en les tasques
pròpies de l’àrea. L’acceptació i el compliment de les normes, tant les donades
pels mestres com les acordades pel grup seran fita de referència per avaluar el
component social de jocs i activitats esportives, així com els valors que duen
implícits aquestes activitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada